Coop bygger nu en av Europas största helautomatiserade varuterminaler i Eskilstuna för effektivare och mer hållbara leveransflöden. Telia med dotterbolaget Cygate har fått uppdraget att bygga och förvalta anläggningens trådlösa nät, som ska användas för att koppla upp robotar, maskiner och andra IT-system. Anläggningen kommer även anslutas till Coops centrala datanät, som Telia levererar sedan tidigare.
Coop är i en offensiv utvecklingsfas och har både ökat antalet butiker och hälsat över 100 000 nya medlemmar välkomna. För att kunna möta behoven från en föränderlig dagligvaruhandel och snabb butiksexpansion genomförs nu en storsatsning på att utveckla och förbättra företagets logistikflöde. Coops nya varuterminal i Eskilstuna och en helt ny digitaliserad logistiklösning är navet för att hantera leveranser till företagets cirka 800 butiker runt om i landet.
– Näten är själva fundamentet när nu allt fler verksamheter ökar takten i sin digitaliseringsresa. Med de gemensamma förmågor vi har i Telia och Cygate kan vi möta hela kundens behov, både lokala nät med högra krav på säkerhet och tillgänglighet, och datanäten som kopplar ihop deras verksamhet. Det tycker jag samarbetet med Coop är ett fint exempel på. Det känns otroligt spännande att få vara en del av deras resa för att skapa effektiva och hållbara logistikflöden, säger Fredrik Sidmar, VD för Cygate.
Från varumottagning till plock på pall. Alla processer i den nya varuterminalen är automatiserade och innehåller den senaste tekniken för robotar, palletering och SSI Schäfers nya 3D-matrix, en unik systemdesign med shuttlesystem som både försörjer plockningsrobotar för enskilda kollin och plockningsstationer för enstaka delar med gods i en strikt ordning. Alla system i terminalen kopplas upp mot den nya och helt digitaliserade logistiklösningen, som i sin tur integreras mot både butiker och företagets centrala IT-system.
– Den nya varuterminalen i Eskilstuna blir hjärtat i hela Coops varuförsörjning och kommer effektivisera hela vår leveranskedja, från lager till butik och kund. Eftersom vi kommer att dra in tågräls till terminalen så kommer vi även fånga miljövinster då vi kan flytta över än fler transporter till vårt Coop-tåg. En robust och säker digital infrastruktur är helt avgörande. Det nät Telia och Cygate nu bygger kommer bära all kommunikation mellan terminalens helautomatiserade system och vår logistiklösning, säger Örjan Grandin VD Coop Logistik och vVD Coop Sverige.
Robust och säker digital infrastruktur – avgörande
Telia levererar sedan tidigare flera av Coops kommunikationslösningar, blanda annat det datanät (WAN) som knyter ihop företagets alla butiker och lager. Telia kommer ansluta den nya terminalen i Eskilstuna till detta nät och även rulla ut Wifi på plats, medan dotterbolaget Cygate har fått uppdrag att bygga och förvalta anläggningens lokala nät (LAN) med tillhörande brandväggar.
– Verksamhetens behov av en så driftsäker infrastruktur som möjligt är en självklarhet i en sådan här terminal. Här kommer mycket av vår IT-utrustning finnas i huset på grund av krav från automationsleverantören på hög bandbredd och mycket korta svarstider mellan WMS-applikationen och automationsutrustningen. Vi kommer ha flera speglade datacenter lokalt som håller mycket hög standard gällande tillgänglighet, säkerhet och skalbarhet, säger Alexander Wahlberg på Coop som leder IT-projektet för infrastruktur.
Effektivare leveransflöde
Anläggningen i Eskilstuna innehåller den senaste tekniken och flödet leds via två robotsystem för automatiserad plockning av enskilda kollin för kyla och rumstempererade produkter. Målet med automatiserade processer är att förbättra leveranskvalitén, till exempel genom att minska antalet skadade förpackningar som når butikerna och säkerställa att fel varor inte skickas ut av misstag. Smartare paketering på pallarna kan också bidra till att fler varor får plats på varje pall, något som kan bidra till minskat transportbehov. Dessutom kommer terminalen att ha tågspår in på tomten vilket möjliggör att Coop kan utöka andelen transporter på tåg. Redan i dag körs cirka 35 procent av Coops transporter på tåg, högst andel av alla livsmedelsföretag.
Mer tid åt kunderna
Den nya logistiklösningen kopplar ihop varuterminalen med butikerna. På så vis kan varor beställas automatiskt. Det kan frigöra tid åt butikspersonalen, som i stället kan lägga mer tid på att hjälpa kunder. Systemet kommer även kunna analysera konsumtionsmönster i butikerna och säkerställa att rätt varor finns i rätt butik, vid rätt tillfälle.
Fakta om den nya terminalen: