Friends Arena - Nu startar Showen! - Cygate

Friends Arena – Nu startar Showen!

Sveriges nya nationalarena Friends Arena står nu klar, med en publikkapacitet på 65 000 vid konserter och 50 100 vid sportevenemang.

Sveriges nya nationalarena Friends Arena står nu klar, med en publikkapacitet på 65 000 vid konserter och 50 100 vid sportevenemang.
Arenan är en av världens modernaste och ingen möda har sparats för att maximera upplevelsen för besökarna vid olika slags evenemang.

Bandyfinal eller rockkonsert? Inomhus eller utomhus? Det spelar ingen roll, för Friends Arena har byggts för att klara många typer av evenemang. Planen kan anpassas till alla aktuella underlag, från gräs till is. Vädret kan inte heller ställa till det. Det ser de två rörliga takplattorna till, som tillsammans täcker hela fotbollsplanen och lite till. De öppnas eller stängs på mindre än 20 minuter och kan på så vis garantera perfekta förhållanden. Flexibiliteten är noga genomtänkt, arenan kan anpassas till olika format så att exempelvis en konsert med 10 000 i publiken känns lika intensiv som för ett utsålt hus på 65 000.

Namnet Friends

Friends Arena fick sitt namn i våras, när titelsponsorn Swedbank beslutade att ge bort namnrätten för nationalarenan till stiftelsen Friends, en ideell organisation som verkar för att stoppa mobbning och andra kränkningar inom skolan och idrottsföreningar runt om i landet.
‒ Det är fint att kunna associeras med en så fin verksamhet som Friends, som står för just de värderingar vi vill förmedla. Vi brinner för att skapa glädje för många människor med olika intressen. Därför har vi en rik blandning och stor bredd på arrangemangen, säger Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef på Friends Arena.

Programmet under det första året bjuder på goda exempel på detta. Swedish House Mafia har tre utsålda kvällar under hösten, den 3 november är det Ladies Night, och därpå spelar Sverige premiärmatchen i fotboll mot England. Ett av de största arrangemangen 2014 blir Sweden International Horse show då 240 stallar kommer att byggas upp under arenan.
Friends Arena bjuder på en imponerande arsenal av multimediateknik. Den 64 ton tunga mediakuben i arenans mitt är förstås det mest synliga exemplet. Bildytan på varje sida motsvarar cirka 130 stycken 40-tumsskärmar. Trots arenans storlek är den byggd på ett sådant sätt att besökaren får en oerhört intim upplevelse, en stämning som mediakuben ytterligare bidrar till. Dessutom finns omkring 650 mindre skärmar placerade överallt, runt om i arenan, så att besökaren aldrig är långt bort från händelsernas centrum. Stadium Vision är namnet på lösningen som ser till att rätt repris, reklamfilm eller information visas på rätt skärm i rätt tid.
‒ För oss är det viktigt att ligga i den tekniska framkanten för att erbjuda besökarna bästa möjliga upplevelse på plats. Det är också viktigt för att kunna attrahera de bästa evenemangen. Arrangörerna vet att vi kan ge det tekniska stöd som de kräver, säger Thomas Perslund, VD på Friends Arena.

friendsarena-web-case-2

IT då?

IT-infrastrukturen i arenan är signerade Cygate och Cisco, med mångårig erfarenhet inom arenateknik. Infrastrukturen omfattar arenans datacenter, core-nätverk som kan bära all data- och videotrafik samt det trådlösa nätverket, som ger publiken bredbandsuppkoppling under pågående evenemang.

Med uppskattningsvis 30 000 användare som vill koppla upp sig trådlöst samlade på en plats blir förutsättningarna väldigt speciella. Precis som kollektivtrafik och vägar i närheten av arenan i Solna ställs på prov i samband med ett evenemang så uppstår en extrem belastning på kommunikationsnät och tillhörande tjänster under den begränsade tid som evenemanget pågår.

‒Vi ser ”Bring your own device” som en viktig del av vårt erbjudande till besökaren. Vi vet att publiken har med sig sina smartphones och surfplattor och självklart förväntar de sig att kunna använda dem under pågående evenemang. Därför måste vi se detta som en möjlighet ur affärsperspektiv och inte bara som ett tekniskt problem som ska lösas, säger Thomas Perslund.
Det är framför allt insikten om att publikens egen teknik spelar viktig roll för helhetsupplevelsen som driver på utvecklingen med mobila tjänster. Och de tekniska förutsättningarna finns på plats, åtminstone på Friends Arena. I nästa steg handlar det om –i samarbete med arrangörerna – att prova sig nu fram med nya sätt att bygga vidare på live-upplevelsen och erbjuda tjänster som vänder sig till publiken i direkt anslutning till ett evenemang. Till exempel kan det bli möjligt att se presskonferensen efter en match eller att följa en viss spelare i mobilen under spelets gång. Vi kan också se fram emot att spelbolagen vill haka på och erbjuda spelformer som vänder sig direkt till publiken påplats under en match.

Friends Arena vill vara med och förstärka alla intryck som besökarna får, hela vägen från drömmen om ett evenemang till eftersnacket.

– Det kan komma att handla om att kunna beställa och hämta ut biljetter direkt i mobilen samt titta på videoklipp som repriser och eftersnack från omklädningsrummet. Vi tittar även på möjligheter med positioneringstjänster där man exempelvis kan lokalisera sina vänner på arenan, säger Malin Sparf Rydberg.

Arenatekniken bidrar inte bara till att höja upplevelsen under själva evenemanget utan även till besökarens intryck av hela besöket, bland annat i form av smidigare köhantering och enklare beställningar i kiosker.

För att locka publik kan Friends Arena också arbeta med erbjudanden som aktiveras genom incheckning. Efteråt kan man få publiken att stanna kvar genom att exempelvis informera om köer, men också genom att behålla en god stämning och erbjuda extramaterial genom mobila tjänster.
Friends Arena är det kanske mest spännande skyltfönstret för modern arenateknik som står att finna någonstans i dag. Efter sex år av planering, bygge, installationer och tester står den klar och nu kan showen börja:

– Vi är otroligt stolta över arenan och ser därför väldigt mycket fram emot invigningen, som blir ett fantastiskt tillfälle att för första gången visa upp resultatet av allt vårt arbete för en storpublik, avslutar Thomas Perslund.


Liknande case

Är du intresserad av att få liknande case skickade till dig när de publiceras? Fyll i dina e-postadress nedan: