Från Connect2IT: HeatoN: “E-sport är en idrott”

Borde e-sport klassas som en idrott? Den flerfaldige svenske världsmästaren i Counter-strike, HeatoN, svarar tveklöst “ja” på den frågan. På Connect2IT passade han även på att döda flera seglivade myter om gaming.

”E-sport på elitnivå kräver tuff träning”

E-sportaren HeatoN har åtta världsmästartitlar i Counter-strike, e-sportens mest populära spel. Han var en av de första spelarna i världen att kliva upp på elitnivå och bli professionell med spelarkontrakt och spelarföreningar.

På Connect2IT möter vi upp honom för att prata om e-sportens situation och framtid. Enligt HeatoN, eller Emil Christensen som han heter utanför e-sportens värld, ger en klar men kontrasterande bild om gaming som en fullvärdig idrott. Han berättar om den rigoröst planerade träning som krävs för att bli en framgångsrik e-sportare — både mentalt och fysiskt. Att spela dataspel på elitnivå inför hundratusentals människor kräver en enorm träningsinsats, både fysiskt och psykiskt, berättar HeatoN.

En stark ambassadör för e-sportens framtid

HeatoN har även figurerat en hel del i media där han driver frågan om e-sportens acceptans i den övriga idrottsvärlden. Med en egen bakgrund inom ishockeyn ser han inga anledningar till varför e-sport inte skulle räknas bland alla andra idrotter. Men “dataspelande” har under lång tid varit omgärdat av fördomar: Det är våldsamt och ohälsosamt, hävdar meningsmotståndarna.

Detta trots att forskningen i regel pekar på att gaming är utvecklande både socialt och mentalt. Gaming
bygger ofta på avancerat teamwork och som aktiverar stora delar av hjärnan. HeatoNs budskap landade onekligen mitt i prick hos den teknikälskhnde publiken på
Connect2IT. Tekniken har alltid drivit utvecklingen framåt och e-sporten är ett fantastiskt exempel på just detta.