5 skäl till backup på molnlagring - Cygate
Cystore

5 skäl till backup på molnlagring

Det blir allt mera populärt med born-in-the-cloud-appar som Office 365, Google Apps och Salesforce. Men många glömmer att de själva fortfarande är ansvariga för sin egen data — trots att den ligger i molnet. I den här bloggposten listas fem skäl till varför backup på molnlagring är viktigt.

Din data, ditt ansvar!

Det blir alltmer populärt med så kallade SaaS-applikationer, så kallade born-in-the-cloud- appar. Exempel på sådana tjänster är Office 365, Google Apps och Salesforce, samtliga vanligt förekommande hos svenska företag.

Dessa appar är enormt driftsäkra, flexibla, prisvärda och enkla att administrera. Leverantörerna lovar i regel hög tillgänglighet och ett gott dataskydd. Så långt är allt bra, men det många glömmer är att:

”Kunden har ansvar för sitt data även om det finns i molnet!

Ett exempel är Microsoft som lovar att så snabbt som möjligt återställa data på grund av hårdvaru-, applikationsfel, datakorruption eller andra fel som påverkar deras användare. Men, Microsoft skyddar inte kunderna från dem själva; det kan ju förstås inte veta om en borttagning av en fil, ett mejl eller liknande är avsiktligt eller inte.

Att tänka på vid molnlagring

Här är min lista på fem saker att tänka på när du lägger ut era applikationer helt i molnet via olika SaaS-applikationer:

  1. SaaS-leverantören kan inte skydda dig från dig själv (eller andra)
    Om du av misstag råkar ta bort en fil, då kan filen vara förlorad för alltid. SaaS- leverantören kan inte veta om en borttagning en databas är avsiktlig eller inte. Du måste själv se till att minska risken för dataförluster som orsakas av dig eller dina medarbetare.
  2. Sync-problem kan ställa till det för er
    När du synkar upp data i en molnapplikation, antingen för att ladda upp stora mängder nya data eller när flera olika enheter synkar till samma plats, då finns det en risk för att ert data skrivs över, raderas eller blir korrupt. Detta kan vara väldigt komplicerat att komma tillrätta med utan en backup.
  3. Lita inte på “papperskorgen” som backup
    Många menar att det inte behövs någon backup, detta då borttagna filer hamnar i “papperskorgen”. Tänk då på att exempelvis Salesforce.com automatiskt tar bort all data permanent när det legat i papperskorgen i en månad. Samma sak gäller för alla SaaS-applikationer när användaren aktivt väljer att ta bort data permanent.(Ett annat problem är när du behöver göra en restore av en eller flera filer eller poster med beroenden till varandra, där du behöver återskapa filstrukturer och delningsrättigheter.)
  4. När den mänskliga faktorn ställer till det
    De allra flesta dataförluster orsakas inte av hårdvaru- eller programfel — de orsakas av den mänskliga faktorn. Det kan handla om medarbetare som oavsiktligt råkar ta bort eller ändra på fel saker, helt enkelt. Du får även räkna in risken för avsiktligt sabotage, där en medarbetare med access till SaaS-applikationen raderar, förstör eller på annat sätt ändrar innehållet på ett sätt som skadar verksamheten.
  5. Hackers och virus på krigsstigen
    En hacker eller ett virus kan låta stora värden gå förlorade om de lyckas komma åt era SaaS-applikationer. Det finns säkerhet inbyggt i dagens moderna born-in-the-cloud-appar, men när skyddet väl är genombrutet är backupen av sitt eget data och sin egen information det sista som finns kvar för den som vill kunna fortsätta sin förhoppningsvis lönsamma verksamhet utan längre avbrott.

    Johan Robinson, januari 2016
    Solution Architect på Cygate